برنامه هفتگی
برای دیدن آدرس و برنامه هفتگی لطفا اینجا کلیک کنید. آمادگاه مجتمع پزشکی آژند بلوک B طبقه اول واحد 108 2240872 ـ 2240920

درمان آرتریت ( التهاب مفاصل ) با طب سوزنی

از آنجایی که اکثر افراد معمولا" این تصور را در ذهن دارند که طب سوزنی فقط برای تسکین دردها کاربرد دارد ، احتمالا" بیماری آرتریت ( التهاب مفاصل ) از شایعترین بیماریهایی است که بیماران برای درمان خود به یک متخصص طب سوزنی مراجعه میکنند . در طب غربی اکثر موارد آرتریت را بصورت آرتروز ( استئوآرتریت ) با آرتریت روماتوئید تقسیم بندی میکنند .

آرتروز ( استئو آرتریت ) بیماری است که بر اثر فرسودگی مفاصل ایجاد می شود و بنابراین بیشتر در افراد مسن دیده میشود . در افراد جوان ، این بیماری معمولا در مفصل هایی بروز میکند که قبال دچار صدمه شده باشد . این بیماری مفصل های بزرگ را گرفتار میکند مفصل هایی مثل مفصل های لگن و مفصل زانو هنگامی که سطوح طبیعی مفصلی فرسوده شده و از بین می روند ، تجمعاتی از کلسیم در آن ایجاد میشوند و بیمار متوجه میشود که مفصلش سفت شده و دردناک می گردد بخصوص در هنگام حرکت دادن مفاصل .

از سوی دیگر ، بیماری آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی است که میتواند افراد را در هر سنی گرفتار کند حتی بچه ها ممکن است گرفتار شوند . بطور کلی در بیماری آرتریت روماتوئید ، مفصل های کوچک دچار مشکل میشوند و ملتهب و تغییر شکل می یابند . بعضی از این بیماران بطور کلی بهبود می یابند در حالی که عده ا ی دیگر ممکن است از کار افتاده و زمین گیر شوند . با این حال اکثر افرادی که دچار آرتریت روماتوئید میشوند بدون اینکه دچار موارد شدید آن گردند درجاتی از ناتوانی را تجربه میکنند .
بنا به دلایلی ، این بیماری در بین خانمها شایعتر از آقایان می باشد .

ویژگی هر دو نوع این آرتریت ها آن است که مفصل ها دردناک و سفت میشوند و ممکن است متورم شده و باد کنند . درطب سنتی چین ، این علایم و مشکلات را به انسداد جریان چی ( QI ) در بدن نسبت می دهند که این وضعیت یا بر اثر گرفتاری مریدین ها به علت تهاجم عوامل خارجی ایجاد میشوند و یا بر اثر صدمه دیدن یک مریدین ایجاد می گردد . صدمه به یک مریدین ممکن است در ابتدا بصورت کاملا موضعی در یک جا باشد اما اگر درمان نگردد اختلال در جریان چی ((QIممکن است گسترش یافته و سایر مریدین ها را نیز گرفتار سازد .

برای مثال اگر یک فوتبالیست دچار صدمه ای در زانویش شود زانوی او متورم و کبود میشود. این وضعیت بعد از مدتی بهبود یافته و زانو به وضعیت طبیعی خود باز میگردد. از سوی دیگر اگر این فوتبالیست سعی کند که قبل از بهبودی کامل دوباره فوتبال بازی کند این وضعیت می تواند با بهبودی او تداخل نموده و باعث مزمن شدن مشکلش شود.

طب سنتی چین عقیده دارد که صدمه اولیه باعث بروز اختلال در جریان چی در مریدین کیسه صفرا میشود. از آن جایی که جریان چی به حالت طبیعی خود باز نمیگردد این اختلال گسترش یافته و به مریدین مثانه ، معده ، کبد ، کلیه و طحال انتشار می یابد.
این انسداد جریان چی است که باعث بروز درد و تورم می شود. یک متخصص طب سوزنی با زدن سوزن به نقاط خاصی می تواند این انسداد را بر طرف نموده و مشکل بیمار را حل نماید.
برای درمان این بیماری ، متخصص طب سوزنی از نقاطی استفاده می کند که تهاجم سرما و رطوبت را از بین برده و انسدادی که در جریان چی وجود دارد را بر طرف نماید.
بعلت مزمن بودن بیماری ، تولید چی حفاظتی را نیزباید تحریک کرد تا به بیمار کمک نماید که با بیماریش مقابله کند.